Akcenta top

Maloobchodní tržby - prosinec 2018

Maloobchodní tržby - prosinec 2018

Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější. Situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi dobrá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako v loňském roce.


Maloobchod rostl velmi solidním tempem i v samém závěru loňského roku, který je pro většinu obchodníků tradičním vrcholem prodejní sezóny. Konkrétně v prosinci maloobchodní tržby po očištění o kalendářní vlivy vzrostly meziročně reálně o 4,3 %. Bez očištění činil reálný meziroční růst maloobchodu 3,1 %, přičemž v meziměsíčním srovnání tržby stagnovaly.

Zatímco ve 3. čtvrtletí letošního roku došlo k určitému zpomalení maloobchodních tržeb na 3,9 %, tak ke konci loňského roku maloobchodní prodeje naopak akcelerovaly a v souhrnu za celé 4. čtvrtletí si přispaly růst o 5,3 %. To indikuje silný příspěvek spotřeby domácností do růstu HDP ve 4. čtvrtletí.

V prosinci velmi solidním tempem rostly jak prodeje potravin (2,9 %), tak i prodeje nepotravinářského zboží (6,6 %). Češi tak na Vánoce nešetřili své peněženky ani své trávicí ústrojí.

Nejrychlejší růst tržeb zaznamenaly v prosinci jak jinak než internetoví prodejci. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je zřejmým trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani v letošním roce. Velmi slušně se však v prosinci prodávaly i další sortimentní skupiny jako počítače, oděv a obuv či sportovní zboží.

Silný růst maloobchodu v závěru loňského roku i v souhrnu za celý loňský rok lze v první řadě připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd.

Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější. Situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi dobrá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako v loňském roce. To naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice i nadále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit.

AKCENTA CZ
největší platební instituce
ve střední Evropě
Chci se stát klientem
51.000
klientů
25
více než
let zkušeností