Akcenta top

Maloobchodní tržby – duben 2016

Maloobchodní tržby – duben 2016

Velmi dobře se v dubnu prodávala motorová vozidla. Poptávka po nových automobilech se oproti předchozím letům netýká již primárně firem, ale stále více se na ní podílejí i domácnosti. Slabý naopak zůstal v dubnu prodej počítačů a komunikačních zařízení. Tržby sice v dubnu meziročně vzrostly o 2,2 %, ale v souhrnu za první čtyři měsíce letošního roku jsou ve srovnání za stejné období loňského roku o 0,5 % nižší. V předchozích letech přitom bylo zvykem, že tržby za počítače rostly více jak dvouciferným tempem.

Duben nabídl opět velmi solidní čísla z maloobchodu. V dubnu se oproti březnu tržby zvýšily o 0,8 % a meziročně očištěné o vliv velikonočních svátků vzrostly o 5,7 %. Bez očištění meziroční růst činil 4,9 %. Pokud bychom zahrnuli i prodej motorových vozidel, tak by maloobchodní tržby v dubnu vzrostly dokonce o 8,5 %.

Primát v růstu tržeb si i nadále drží prodejci, kteří výrobky nabízejí prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. V dubnu jim tržby vzrostly meziročně o 19,8 %! Velmi dobře se však v dubnu prodávalo i nepotravinářské zboží jako výrobky pro domácnost, výrobky pro kulturu, sport a rekreaci či oděvy a obuv.

Velmi dobře se v dubnu prodávala motorová vozidla (15,8 %). Poptávka po nových automobilech se oproti předchozím letům netýká již primárně firem, ale stále více se na ní podílejí i domácnosti. Nízká cena ropy se odráží i na vyšší spotřebě pohonných hmot.

Slabý zůstal v dubnu prodej počítačů a komunikačních zařízení. Tržby sice v dubnu meziročně vzrostly o 2,2 %, ale v souhrnu za první čtyři měsíce letošního roku jsou ve srovnání za stejné období loňského roku o 0,5 % nižší. V předchozích letech přitom bylo zvykem, že tržby za počítače rostly více jak dvouciferným tempem.

Růst maloobchodních tržeb je odrazem současného optimismu domácností. Důvěra spotřebitelů se i nadále nachází v blízkosti historických maxim a jejich ochota spořit je výrazně nižší než v předchozích letech. Domácnostem hraje do karet pozitivní vývoj na pracovním trhu včetně reálného růstu mezd (3,9 % v 1. čtvrtletí) a velmi nízká inflace. Čísla z maloobchodu tak zatím potvrzují, že hlavním tahounem letošního hospodářského růstu bude především český spotřebitel.

AKCENTA CZ
největší platební instituce
ve střední Evropě
Chci se stát klientem
51.000
klientů
25
více než
let zkušeností