Akcenta top

Internetoví prodejci měli v dubnu žně

Internetoví prodejci měli v dubnu žně
Miroslav Novák
Miroslav Novák

05. 06. 2020

(Komentář k maloobchodním tržbám – duben 2020)

Řada spotřebitelů, která se z různých důvodů nákupům přes internet dříve vyhýbala, navíc zjistila, že objednat si zboží přes internet není tak obtížné a má i řadu výhod. Koronavirová pandemie tak ještě uspíšila přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet a internetoví prodejci získali nové zákazníky. 

Strmý pokles maloobchodních tržeb v dubnu pokračoval. V meziměsíčním srovnání tržby obchodníkům poklesly o 4,8 % a v meziročním srovnání o 10,6 %, respektive o 10,9 % po očištění o kalendářní vlivy.

Podobně jako v případě březnových čísel je i výsledek za duben velmi obtížné hodnotit. Propad tržeb je bez diskuze extrémní, když v řadě odvětvích maloobchodu se prodej v podstatě úplně zastavil. Příkladem budiž pokles tržeb v prodejnách s oděvy a obuví o 81,8 % či v prodejnách se sportovním zbožím o 55,1 %. Dvouciferný pokles tržeb se týkal i většiny dalších odvětví maloobchodu včetně prodeje pohonných hmot.

Na straně druhé byla protikoronavirová opatření vodou na mlýn internetovým prodejcům, kterým vzrostly tržby o 47,5 %. Řada spotřebitelů, která se z různých důvodů nákupům přes internet dříve vyhýbala, navíc zjistila, že objednat si zboží přes internet není tak obtížné a má i řadu výhod. Koronavirová pandemie tak ještě uspíšila přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet a internetoví prodejci získali nové zákazníky.

V dubnu poklesly i prodeje potravin, avšak samozřejmě zdaleka ne tak výrazně jako v případě nepotravinářského zboží. Jíst a pít se zkrátka musí. Dubnová čísla prodejů potravin jsou navíc zkreslena tím, že se řada domácností potravinami předzásobila již na konci února a zkraje března. Předchozí řádky se však týkají výlučně nespecializovaných prodejen s převahou potravin, čili primárně supermarketů. Specializovaní prodejci potravin totiž v dubnu utrpěli výrazné ztráty, když jim tržby poklesly o 40,9 %.

S ohledem na uvolňující se opatření budou v květnu k vidění již výrazně lepší čísla a v meziměsíčním srovnání lze očekávat poměrně výrazný růst tržeb. Meziročně však maloobchod i v květnu skončí v červených číslech. Pokles maloobchodu se samozřejmě skrz spotřebu domácností silně negativně promítne do výsledku HDP za 2. čtvrtletí letošního roku.

Chcete se dozvědět více o našich službách?
AKCENTA CZ
největší platební instituce
ve střední Evropě
Chci se stát klientem
51.000
klientů
25
více než
let zkušeností