Akcenta top

Inflace začíná zpomalovat, ale pro potraviny to zatím neplatí

Inflace začíná zpomalovat, ale pro potraviny to zatím neplatí
Miroslav Novák
Miroslav Novák

13. 05. 2020

Spotřebitelská inflace (duben)

Spotřebitelské ceny v dubnu oproti březnu poklesly o 0,2 % a v meziročním srovnání růst inflace zpomalil na 3,2 % z březnových 3,4 %.

V dubnu probíhaly dva hlavní protichůdné trendy. Na jedné straně opět rostly cen potravin, na straně druhé prudce klesala cena pohonných hmot, což se promítalo do poklesu cen v oddílu doprava. Zajímavé je, že se do cen alkoholu ani v dubnu stále plně nepropsalo zvýšení spotřební daně z lihu ze začátku letošního roku.

Dominantní podíl na meziměsíčním poklesu inflace měly výrazně levnější pohonné hmoty. Meziměsíční pokles cen pohonných hmot činil 10,5 %, což je podle ČSÚ nejvýraznější snížení v historii měření od r. 1993. V dubnu však zlevnil i alkohol a ceny v oddílu rekreace a kultura. V průměru v dubnu naopak dále zdražovaly potraviny, a to především zelenina.

V meziročním srovnání hlavními zdroji růstu spotřebitelské inflace v dubnu zůstaly potraviny a náklady spojené s bydlením. Dohromady tyto dva oddíly přispívaly k růstu inflace zhruba ze dvou třetin. Vyšší byl i příspěvek do inflace od alkoholu a tabákových produktů. Výrazně levnější byly meziročně ceny v dopravě, a to nepřekvapivě kvůli výraznému poklesu cen ropy a v návaznosti na to pohonných hmot.

Dramatický propad cen ropy, pandemie Covidu-19 s dopadem na cenový a hospodářský růst a výrazně slabší kurz koruny, to vše jsou faktory, které pořádně zamíchaly kartami ohledně vývoje spotřebitelské inflace pro zbytek letošního roku. V nejbližších měsících je ještě nutné počítat s meziročním růstem inflace kolem 3 %, avšak ve druhé polovině letošního roku a zejména v jeho závěru budou inflační tlaky v domácí ekonomice rychle odeznívat. V závěru roku by se mohla inflace dokonce dostat pod 2 %, což bylo ještě na začátku února nemyslitelné.

Chcete se dozvědět více o našich službách?
AKCENTA CZ
největší platební instituce
ve střední Evropě
Chci se stát klientem
51.000
klientů
25
více než
let zkušeností